قالیشویی فارسی

ساخت وبلاگ

چگونه در اسباب کشی از فرش و کف خانه در برابر آسیب محافظت کنیم؟

در این مطلب به سراغ بررسی مواردی رفتیم که مانع از آسیب به کف خانه و فرش‌ها می‌شود. با ما همراه باشید.

 

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اگر شما هم مانند نویسنده این سطور بارها و بارها اسباب کشی را تجربه کرده باشید، می‌دانید که کار بسیار سخت و دشواری است و برای چندین روز از زمان مفید شما، باید صرف جمع‌آوری لوازم خانه، بسته‌بندی صحیح و در نهایت انتخاب باربری مناسب باشد و تازه بعد از اینکه وسایل به محل جدید منتقل شد، کار باز کردن و نظافت دوباره منزل آغاز می‌شود. در حین مراحل اسباب کشی نیز باید مراقب وسایل، فرش و دیوار و کف زمین خانه باشیم تا آسیبی به آنها وارد نشود. بعد از این مقدمه ناامید کننده قصد داریم از نکاتی بگوییم که شرایط اسباب کشی را برایتان راحت‌تر می‌کند و در این مطلب به سراغ بررسی مواردی رفتیم که مانع از آسیب به کف خانه و فرش‌ها می‌شود. با ما همراه باشید.

 

۱. از اتوبارهای مطمئن کمک بگیرید

 

ساده‌ترین راه برای اینکه فرایند اسباب کشی و جابجایی اثاثیه منزل را ساده کند، کمک گرفتن از شرکت‌هایی است که خدمات باربری ارائه می‌دهند. آنها می‌توانند از صفر تا ۱۰۰ جابجایی اثاث در کنار شما باشند، اثاثیه منزل را به صورت مرتب با کارتن‌های مناسب و تمیز بسته بندی کنند، وسایل را با کمک افرادی که برای اینکار آموزش دیده‌اند و ابزارهای مناسب اسباب کشی را دارند، به اتومبیل مربوطه منتقل کنند و در نهایت بسته‌ها را در منزل و یا ساختمان جدید، تحویل بدهند.

 

این نکته را اصلاً سهل و آسان نگیرید: انتخاب باربری مناسب که کارگران کارآزموده داشته باشد، قیمت‌های آن صریح و شفاف و مطابق با سازمان باربری باشد و در فرایند اثاث کشی سریع عمل کنند، بسیار بسیار مهم است. پس پیش از اقدام به انتخاب اتوبار و یا باربری مناسب، به خوبی تحقیق کنید و سپس اقدام به انتخاب یکی از آنها بکنید. در حال حاضر به راحتی می‌توانید انواع باربری‌ها را از طریق اینترنت پیدا کنید، اما سعی کنید این کار را به شرکت‌هایی بسپارید که انواع خدمات منزل را انجام می‌دهند و یا از قدیم آوازه خوبی داشته‌اند. به صرف اینکه فقط یک سایت و یک شماره در اینترنت دیدید، اقدام به دریافت خدمات از آنها نکنید.

 

۲. از پادری‌های مناسب استفاده کنید

حالا که به روز اسباب کشی رسیده‌اید، باید این نکته را فراموش نکنید: کف زمین نباید در حین اثاث کشی آسیب ببیند، همچنین اگر موکت و یا فرشی همچنان روی زمین پهن است، آنها نیز باید کمترین آسیب ممکن را ببیند. پس برای رسیدن به این هدف، باید چند اقدام ضروری را انجام دهید:

 

می‌توانید از یک پادری که قدرت جذب بالایی دارد، استفاده کنید و آن را درست جلوی درب ورودی پهن کنید. اگرچه پادری‌ها، به طور کامل نمی‌توانند مانع از انتقال کثیفی به روی فرش‌ها شوند، اما تاثیر خوبی در کاهش انتقال آلودگی‌ها خواهند داشت.

 

همچنین اگر فرش و یا قالیچه‌ قدیمی و کهنه‌ای دارید، می‌توانید برای اینکار از آنها کمک بگیرید و آنها را در جلوی درب و یا هر بخشی از کف زمین که احتمال آسیب زدن را پیش‌بینی کرده‌اید، پهن کنید

 

اگر کف خانه شما، به طور کامل موکت شده است و شما نمی‌توانید آن را از زمین جدا کنید، بهتر است چندین کفش یا دمپایی راحت در جلوی درب قرار قرار دهید تا افرادی که مسئول جابجایی بار هستند، از آنها استفاده کنند و در نتیجه درآوردن هرباره کفش در هنگام ورود به خانه سرعت عمل آنها را کاهش ندهد و آنها را خسته نکند.

 

۳. از پدهای مبلمان استفاده کنید

 

در هنگام انتقال مبلمان و میز و صندلی‌هایی که وزن سنگین دارند، می‌توانید پدهایی را تهیه کنید که به زیر پایه‌های انها چسپانده می‌شود و در نتیجه در هنگام کشیدن، کف زمین آسیب نخواهد دید. اگر نتوانستید این پدها را تهیه کنید، سعی کنید کشیدن آنها روی زمین به آرامی انجام شود و یا اگر کف زمین از متریال‌هایی مانند چوب ساخته شده است، حتماً آنها را با دست حمل کنید، چرا که آسیب دیدن کف چوبی بسیار بالاست.

 

۴. برای فرش‌ها از روکش استفاده کنید

 

پس از اینکه تمامی فرش‌های خانه را تا زدید (لوله کردید)، سعی کنید آنها را با روکش‌های پلاستیکی، پارچه‌ای و حتی گاهی پتوهای کهنه بپوشانید تا در حین جابجایی و قرار داده شدن در پشت اتومبیل، بافت آن آسیب نبیند. همچنین اگر خانه جدیدی که قرار است به آن نقل مکان کنید به خدمات نقاشی ساختمان احتیاج دارد به خاطر داشته باشید که تا به اتمام رسیدن کار روکش‎‌ها را از فرش جدا نکنید.

 

۵. جعبه‌های کارتن محکم خریداری کنید

بخش مهمی از آمادگی برای جابجایی اثاث، مربوط به بسته‌بندی انواع وسایل خانه، مانند ظرف و ظروف، مواد غذایی خشک، مواد داخل یخچال‌، کتاب‌، لباس، کفش و غیره است که باید به صورت سازمان یافته درون جعبه‌های کارتن تمیز و محکم قرار داده شود تا در هنگام جابجایی پخش زمین نشوند. چرا که در غیر اینصورت، نه تنها آنها شکسته و یا آسیب خواهند دید، بلکه ممکن است کف زمین و روی موکت و فرش‌ها نیز آلوده شود.

 

بنابراین سعی کنید کارتن‌های مناسب و تمیز خریداری کنید و زیر تمامی آنها را با چسپ‌های پنج سانتی‌متری محکم کنید تا امکان باز شدن ناگهانی جعبه بسیار کاهش پیدا کند. همچنین اگر در پیدا کردن کارتن‌ها مشکل دارید، می‌توانید از شرکت‌هایی که انواع کارتن‌های بسته‌بندی را فراهم می‌کنند، بخواهید به تعداد مورد نیاز شما، کارتن برایتان ارسال کنند.

 

۶. از کاور کفش نایلونی استفاده کنید

 

استفاده از کاور کفش‌های نایلونی نیز می‌تواند راه مناسبی برای آسیب ندیدن کف زمین و فرش‌ها باشد، اما احتمال سرخوردن آنها در هنگام عبور از کف‌های صیقلی وجود دارد.

 

همچنین استفاده از کاورهای نایلونی ضخیم روی کف زمین نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش آسیب به کف زمین و یا روی موکت‌ها و فرش‌ها باشد. البته ممکن است مجبور باشید هزینه جداگانه‌ای برای خرید این نایلون‌ها پرداخت کنید، اما به طور حتم از هزینه تعمیر کف زمین و یا فرش‌ها کمتر خواهد بود.

 

۷. کارتن‌های اسباب‌کشی را نگه‌دارید

اگر مکان مناسبی برای نگهداری کارتن‌های اسباب کشی دارید، سعی کنید آنها را برای اسباب‌کشی نگه‌دارید، اگرچه ممکن است این کارتن‌ها برای بسته‌بندی کردن مجدد، کیفیت لازم را نداشته باشند، اما برای پهن کردن آنها روی کف زمین بسیار مناسب هستند و از طرفی به دلیل آنکه تجزیه‌پذیر هستند، برای محیط زیست نیز مناسب هستند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

با تمام مراقبت‌هایی که انجام خواهید داد، احتمالاً باز هم نیاز به تمیز کردن کف زمین و حتی شستن برخی از موکت‌ها و قالی‌ها خواهید داشت، اما مطمئن باشید با رعایت این نکات، علاوه بر اینکه در زمان زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد از بروز آسیب‌های احتمالی به اسباب و اثاثیه و کف زمین جلوگیری خواهد شد.

 

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

مقالات دیگر: قالیشویی کاشانک

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 174 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1400 ساعت: 13:52

نیازمندان آذربایجان غربی ۶ میلیارد ریال ازبافت فرش درآمد کسب کردند
ارومیه- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: مددجویان این نهاد از ابتدای سال جاری ۶ میلیارد ریال از محل بافت فرش و فروش آن، درآمد کسب کرده اند.
 
عزیز سهندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان درآمد با بافت ۵۴ تخته فرش به مساحت ۲۰۰ مترمربع کسب شده است.
 
وی اضافه کرد: سال گذشته نیز مددجویان استان بیش از ۴۵۰ تخته فرش بافته بودند که امسال امیدواریم این رقم افزایش یابد.
شاید بخواهید بخوانید: همه چیز درباره دندان مصنوعی
 
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی ادامه داد: مساحت فرش بافته شده توسط مددجویان استان طی سال گذشته نزدیک به سه هزار متر مربع بود.
 
سهندی اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۳۹۰ بافنده فرش تحت پوشش کمیته امداد در آذربایجان غربی قرار دارند که بیش از نیمی از این تعداد، بانو هستند.
 
وی گفت: بیشترین فرش بافته شده طی سال جاری و گذشته در آذربایجان غربی مربوط به شهرستان  چالدران بوده است.
 
به گزارش ایرنا، حدود ۱۹۰ هزار نفر در آذربایجان غربی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
مقالات دیگر: قالیشویی تهران نو
 
 
 
قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 190 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1400 ساعت: 21:02

۳ برند فرش همدان در راه جهانی شدن

۳ برند فرش همدان در راه جهانی شدن

ایسنا/همدان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: سال ۹۹ چهار برند بین‌المللی فرش استان ثبت شد و ثبت سه برند دیگر را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم تا پایان سال ثبت بین‌المللی شوند.

 

حمیدرضا متین چهارشنبه ۱۹ خردادماه در کمیته فرش استان همدان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش کشور برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده فرش و ۱۶ هزار بیمه شده در استان وجود دارد که تاکنون ۲۲ هزار کارت برای این افراد صادر شده است.

 

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار نفر بافنده نیز به ما مراجعه نکردند و به صورت خانگی کار خود را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: ۱۵۰ واحد پشتیبان و سه مجتمع تولیدی دارای مجوز، یک اتحادیه استانی، هفت اتحادیه فراگیر و یک انجمن فرش در استان همدان داریم.

 

متین با بیان اینکه سال ۹۹ در استان همدان چهار برند در حوزه فرش  به صورت بین‌المللی ثبت شد، توضیح داد: برند جوزان، مهربان، سالاری و عشوند ثبت جهانی شدند و ثبت سه برند دیگر را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم با پیگیری همکاران بنده تا پایان سال ثبت بین‌المللی شوند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرش دستباف ایرانی از تب و تاب افتاده، باز هم بازارهای استان همدان بارانداز فرش است و در حال حاضر دادوستد انجام می‌شود البته وضعیت موجود هنوز به مطلوبیت نهایی نرسیده چراکه ما استعداد و پتانسیل بیشتری را در استان همدان داریم. 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه وضعیت صادرات خیلی خوب نیست، گفت: امیدواریم تمهیداتی اندیشه شود تا از نظر صادرات و واردات مواد اولیه مشکلات حل شود.

 

وی با بیان اینکه مرکز آموزش متوسطه فرش را راه اندازی کردیم اما اکنون مشکلاتی در اتحادیه تعاونی فرش دستباف داریم، اظهار کرد: در بحث فرش، کارشناسان ویژه‌ای در استان داریم که در ایران تأثیرگذار هستند اما خیلی خوب منسجم نشدند و ما به علت شرایط موجود و فشار کاری از فرش غافل ماندیم.

 

رئیس مرکز فرش همدان نیز با بیان اینکه در حال حاضر در بحث بازاریابی و فروش و اعتبارات مشکل داریم، گفت: استان همدان در تولید مشکلی ندارد بلکه مشکل و چالش اصلی نبود تاجر و بازاریابی است. فرش‌های تولیدی مصرف داخلی ندارد و تجاری هستند بنابراین از مرکز ملی فرش می‌خواهیم به استان کمک کنند.

 

آقایار فراشی ادامه داد: سال گذشته اعتباری به ما تخصیص داده نشد و ما می‌خواهیم اعتباری در ارتباط با اتحادیه شرکت‌های تعاونی درنظر گرفته شود.

 

عامل توسعه خوشه فرش همدان نیز با بیان اینکه بازار فروش فرش همدان در بازارهای آلمان، سوئد، ترکیه و اوراسیا وجود دارد اما نیازمند حمایت هستیم، گفت: پروژه توسعه خوشه فرش همدان از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و تا پایان اردیبهشت‌ماه مطالعات آن طول کشید.

 

رضا نادری با اشاره به اینکه بنده در خوشه‌ فرش استان‌های کردستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری ناظر بودم و اکنون به عنوان عامل خوشه فرش همدان فعالیت می‌کنم، مطرح کرد: برای سال اول ۲۶ برنامه عملیاتی درنظر گرفتیم و استراتژی‌های خود را مشخص کردیم و در حوزه حساس سازی، شبکه سازی، آموزش و بازایابی برنامه داریم.

شاید بخواهید بخوانید: جراحی دندان نهفته

وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین برنامه‌های دو ماه اول ما جمع‌آوری اطلاعات اعضاء و ذی‌نفعان، درنظر گرفتن مکانی برای جمع‌آوری مواد اولیه و پردازش پشم است که چهار سوله از فنی‌وحرفه‌ای به عنوان مکان آموزشی دریافت کردیم و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز این مکان‌ها را با دستگاه‌های پشم‌چینی مدرن آلمانی و ۲۵ دستگاه ریسندگی تجهیز کرده و قرار است در اختیار انجمن قرار گیرد.

 

عامل توسعه خوشه فرش همدان ادامه داد: همزمان برای بحث شست‌وشو و رنگرزی مکاتبه می کنیم و در بحث طراحی چند جلسه داشتیم و سعی کردیم ۵۰ طرح اولیه استان را جمع آوری کنیم.

 

نادری با بیان اینکه سعی کردیم همه برنامه‌ها را با انجمن هماهنگ کنیم، گفت: حدود یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان برای سال اول درنظر گرفتیم که توسط اعضای خوشه، شرکت شهرک‌ها و نهادهای پشتیبان مانند فنی‌وحرفه‌ای تأمین خواهد شد.

 

وی گفت: در کشور سوئد توانستیم مرکزی برای فروش فرش چهارمحال‌وبختیاری فراهم کنیم که در یک سال فروش خوبی انجام دادیم و در استان همدان هم این پتانسیل وجود دارد که در کشورهای آلمان، ترکیه، سوئد و اوراسیا امکان فروش داشته باشیم اما حضور در این بازارها نیازمند کمک است.

 

عامل توسعه خوشه فرش همدان در پایان در رابطه با بازار داخلی فرش ایرانی، مطرح کرد: بهتر است اگر امکان داشته باشد در بازار داخلی وام کم بهره در اختیار خریداران قرار گیرد.

 

مقالات دیگر: قالیشویی وحیدیه

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 179 تاريخ : شنبه 22 خرداد 1400 ساعت: 17:38

نیم صفحه نخست روزنامه‌های استان کرمان؛

کمبود جدی در حوزه روانپزشکی استان/سهم صادراتی فرش کرمان با کرونا آب رفت

تصاویر نیم صفحه نخست مطبوعات استان کرمان، مورخ چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه را مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، تصاویر نیم صفحه نخست روزنامه‌های استان کرمان، مورخ چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه را با عناوین و تیتر‌های مختلف مشاهده می‌کنید.

 

روزنامه کاغذ وطن، امروز با ارائه گزارشی از وضعیت صادرات فرش در ایام کرونا با تیتر " سهم صادراتی فرش کرمان با کرونا آب رفت" به رسیدن صادرات فرش کرمان از ۱۰ درصد به ۲.۵ درصد اشاره کرده و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این امر شده است.

شاید بخواهید بخوانید: دندانپزشکی در ایام کرونا

" کمبود جدی در حوزه روانپزشکی استان" با محوریت بررسی کمبود تخت بیمارستانی برای درمان اختلالات روانی موضوع دیگریست که روزنامه کرمان امروز نسبت به آن هشدار داده است.

 

روزنامه واقعه در شماره امروز خود با تیتر "در میان مردم درباره انتخابات" همراه با اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه استان کرمان به میان مردم رفته و در گزارشی به نقطه نظرات مردم پرداخته است.

 

"۳۰ درصد جمعیت استان نیاز به روان درمانی دارند" تیتر دیگریست که در نشریه امید کرمان به چشم می‌خورد

مقالات دیگر: قالیشویی پیروزی

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 179 تاريخ : دوشنبه 17 خرداد 1400 ساعت: 13:43

کرونا درآمد قالیشویان را شست!
رئیس اتحادیه قالیشویان تهران از تعطیل شدن ۳۰ درصد واحدهای فعال در صنف قالیشویی، کاهش ۸۰ درصدی درآمد و بیکار شدن حداقل ۳۰۰۰ نفر در این صنف خبر داد.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حمید محمدی از تعطیل شدن ۳۰ درصد واحدهای فعال در صنف قالیشویی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: باقی واحدها نیز عمدتا بیش از ۸۰ درصد کاهش درآمد داشتند.  با شیوع موج جدید بیماری کرونا نیز بسیاری از مردم به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، کاهش رفت و آمد و ترس از ابتلا به بیماری کرونا، تمایلی به استفاده از خدمات قالیشویی‌ها نداشتند.
 
به گفته وی این شرایط باعث شده درخواست خدمات قالیشویی ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یابد و قالیشویان تقریبا به بیکاری مطلق نزدیک شده‌اند.
شاید بخواهید بخوانید: دندان مصنوعی
 
بیش از ۳۰۰۰ نفر بیکار شدند
رئیس اتحادیه قالیشویان تهران با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا نزدیک به ۴۰۰ واحد صنفی فعال بودند که در هر واحد (به جز بهمن و اسفند هر سال) به طور معمول بین ۲۰ تا ۳۰ نفر مشغول فعالیت بودند، تصریح کرد: اکنون با توجه به کاهش سفارش‌ها بیش از ۳۰۰۰ نفر بیکار شده‌اند و درآمد قالیشویان از اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون حداقل ۸۰ درصد کاهش داشته و تقریبا در مرز ورشکستگی قرار دارند.
 
نمی‌توانیم امرار معاش کنیم چه رسد به پرداخت مالیات!
محمدی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایطی که واحدهای قالیشویی درآمدی ندارند ملزم به پرداخت مالیات شده‌اند. حداقل حمایت از این صنف، بخشودگی مالیات برای واحدهایی است که درآمدی نداشته‌اند. این بنگاه‌ها درآمدی برای امرار معاش ندارند چه رسد به پرداخت مالیات.
 
رئیس اتحادیه قالیشویان تهران، شب عید سال جاری نیز از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی نرخ نسبت به سال قبل و همچنین کاهش ۴۰ درصدی تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داده و به مشتریان هشدار داده بود که فریب واحدهای بدون مجوز را نخورند.
قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 154 تاريخ : يکشنبه 16 خرداد 1400 ساعت: 16:39

علاقه، مهارت، کسب دانش؛ کلید ورود به حوزه فرش‌بافی
علاقه، مهارت، کسب دانش؛ کلید ورود به حوزه فرش‌بافی
ایسنا/زنجان یک کارآفرین حوزه فرش گفت: شخصی در صنعت فرش‌بافی موفق است که علاوه بر علاقه و مهارت، دانش لازم را نیز کسب کند و بعد وارد این عرصه شود.
 
ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی جوانان و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل‌کرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت ورزش ‌و جوانان و جهاددانشگاهی است.
 
در این راستا مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال و نیز استفاده از توانمندی‌های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای حوزه جوانان بر عهده دارد.
 
صندلی تجربه، یکی از برنامه‌هایی است که در این راستا برگزار می‌شود. ناصر ایمانی مهمان صندلی داغ بود که در حوزه فرش و گلیم فعالیت می‌کند.
 
لطفاً خودتان و کارهایی که انجام داده‌اید را معرفی کنید؟
 
ناصر ایمانی، کارشناس مدیریت کسب‌ و کار هستم و اگر از وظایفی که در شغل خود داشتم، بگویم، دانشجوی نمونه و کارآفرین سال ۹۸ از سوی جهاددانشگاهی در شهر شیراز بودم. علاوه بر پشتیبان صنعت فرش از سوی صنعت، معدن و تجارت و موسس، مدیر و مربی آموزشگاه چهل زرین، مدیر تولیدی کارگاه‌های فاتح که در زمینه فرش‌های پشمی فعالیت دارد و در زمینه کلاس‌های انگیزشی مدرس بودم، همچنین بازرس آموزشگاه‌داران فنی‌ و حرفه‌ای هستم.
 
شروع کارتان از کی بود؟
 
شروع کار به‌ صورت حرفه‌ای ۱۰ سال است ولی تجربیاتی که داشتم و آشنایی با این حوزه، به خانواده برمی‌گردد. من با فرش بزرگ شدم و از زمانی که چشم باز کردم، مادرم را مشغول فرش‌بافی دیده‌ام و پدرم نیز کشاورز بود که بعد از اتمام فصل برداشت، وارد خرید و فروش فرش می‌شد و در درآمد هم‌محلی‌های خود نیز موثر بود و فرش‌های تولید شده را خریداری و در نقاط دیگر به فروش می‌رساند.
 
برای ورود به حوزه فرش فقط یادگیری به سبک استاد - شاگردی کافی است؟
 
یادگیری به سبک استاد - شاگردی امروزه با توجه به پیشرفت صنعت فرش‌بافی کافی نیست و کسانی که وارد این حوزه می‌شوند در گام اول باید دانش خود را افزایش دهند و بعد مهارت‌های تجربی خود را به صورت عملیاتی یاد بگیرند. در ضمن فرد باید توانایی لازم برای این کار داشته‌ باشد. در حقیقت شخصی در این زمینه موفق است که علاقه و مهارت داشته و دانش لارم را نیز کسب کند و بعد وارد این عرصه شود.
 
یک فرد علاقه‌مند به حوزه فرش باید کار را از کجا شروع کند؟
 
هر شخصی بر حسب قابلیت و شایستگی خود باید متوجه شود که در کدام قسمت می‌تواند مفید واقع شود. ممکن است کسی این توانایی را در خود ببیند که در حوزه بافت می‌تواند مفید باشد؛ این فرد نمی‌تواند الزاماً یک کارآفرین باشد، بلکه بعد از ورود به این کار فقط تولیدکننده است. زنجیره تامین متنوعی برای این کار وجود دارد. بهترین کاری که یک کارآفرین می‌تواند انجام دهد، این است که شناخت کلی از همه مراحل کار، از پیش تولید تا زمان عرضه به بازار و شناسایی بازارهای هدف داشته‌ باشد. فردی که به‌ دنبال کارآفرینی است، باید دانش لازم در حوزه فرش را داشته و با سرمایه‌گذاری مناسب، برای دیگران نیز شغل ایجاد کند. همچنین فرد تولیدکننده باید بداند که محصول وی بدون دغدغه در بازار عرضه و به فروش می‌رسد. کار در این حوزه‌ سخت است ولی حاصل دشواری کار با ایجاد ارزش‌افزوده و تحقق سود، دلچسب می‌شود.
 
تضمینی وجود دارد تا کسی که وارد این حوزه می‌شود، موفق شود و از لحاظ وضعیت مالی می‌توان به صورت کامل روی چنین حرفه‌هایی حساب باز کرد؟
 
برای ورود به بازار خرید و فروش فرش، علاوه بر اینکه باید شناخت کافی از تجاری که برای صادرات کار می‌کنند داشته‌ باشیم، نسبت به نحوه کار عمدفروشان محلی نیز شناخت لازم است. فردی که برای تعدادی کارآفرینی کرده و به‌ دنبال کسب سود برای هر دو طرف است، باید عمده‌فروشان را شناخته و ارتباط مناسب با آن‌ها داشته باشد و بر اساس نیازسنجی‌های به‌ عمل آمده، سفارش بپذیرد. گام بعدی آشنایی با تجاری است که محصولات خود را به خارج از کشور برده و در بازار جهانی به فروش می‌رسانند. وقتی این کانال‌ها را شناخته و ارتباط خوب و مستمری با آن داشته باشیم، قطعاً اوضاع بهتر شده و فرد سرمایه‌گذار با خیالی آسوده‌تر اقدام به تولید و ثبت سفارش می‌کند.
 
سئوال بعدی در خصوص تولید فرش با ظرافت بالا در زنجان ولی فروش آن در سایر شهرها است. چرا باید شاهد چنین وضعیتی باشیم؟
 
این مسئله نشان می‌دهد که مسئولان شهر ما تفکر و چشم‌انداز خوبی در این زمینه نداشته‌اند و اداره‌کنندگان سیستم تولید فرش ما کسانی هستند که ناوارد به این قضیه بوده و این یک واقعیت است. ما کسانی را در راس صنعت فرش داریم که علاقه‌ای به رشد صنعت فرش استان ندارند و در حالی که در حوزه فرش ابریشم، فرش‌هایی داریم که دقیقاً در زنجان بافته شده ولی سود، نام و برند آن به نام شهر دیگر است، هر چند معتقدیم می‌توان با برنامه‌ریزی و همراهی، فرش زنجان را جهانی کرد.
 
در حال حاضر فرش ایران در دنیا و فرش زنجان در ایران چه جایگاهی دارد؟
 
فرش زنجان در کشور جزو برترین‌ها است. اگر فرش بیجار را در نظر نگیریم، فرش زنجان از برترین فرش‌ها به شمار می‌رود، البته فرش بیجار نیز قرابتی با فرش‌های زنجان داشته و شبیه فرش‌های افشار و حتی در مواردی بهتر از فرش‌های افشار است. پس می‌توانیم فرش‌هایی که شبیه و حتی بالاتر از فرش‌های افشار که به نام یک استان دیگر بافته می‌شود، تولید کنیم ولی احتیاج به حمایت ارگان‌های مختلف داریم تا بتوانیم از بافت خانگی کم‌ظرفیت و کم‌کیفیت خارج شده و بافنده‌های خود را توانمند کرده و پشتیبانی مالی نیز انجام دهیم تا بافت خود را به سمت فرش‌های افشار سوق دهیم.
 
دولت برای ایجاد این شغل چه زیرساخت‌هایی را می‌تواند ایجاد کند؟
 
عملکرد دولت‌ در حوزه فرش متفاوت است. برخی از دولت‌ها از این کار خوب پشتیبانی کرده و یکی از حمایت‌هایی که باید از این قشر زحمت‌کش انجام دهند، این است که بیمه آن‌ها را مهیا کنند. متاسفانه بسیاری از تسهیلاتی که برای بافنده‌ها، تولیدکننده‌ها و کارآفرینان در نظر گرفته می‌شود، فقط اسمی بوده و عملیاتی نشده‌ است. تسهیلات باید در اختیار کارآفرینانی که واقعاً از وجود بافنده‌ها استفاده می‌کنند، قرار داده شده و بازرسی و پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود تا تسهیلات در مسیر تولید، مصرف شود. همچنین آموزش‌های رایگان از سال‌ ۹۰ تا ۹۵ را داشتیم که به رشد کیفی بافنده‌ها کمک کرد که امیدواریم این روند تداوم داشته  باشد.
شاید بخواهید بخوانید: ایمپلنت دندان فوری
 
چگونه می‌توانیم صنعت فرش را به‌روز کنیم؟
 
به‌روز کردن صنعت فرش نیاز به این دارد که علم و دانش خود را نیز بر اساس نیازهای جوامع مختلف بالا ببریم و به عنوان مثال بدانیم که کشورهای اروپایی چه دیدگاه و خاستگاهی داشته و تمایل به چه طرح‌هایی در حوزه فرش دارند؛ در حالی که در زنجان برعکس این مسئله وجود دارد و دیدگاه ما این‌گونه است که فرش‌های خود را پیچیده کرده و فشار زیادی به بافنده وارد کنیم؛ در صورتی‌ که ما می‌توانیم فرش‌هایی برای کشورهای اروپایی و آمریکایی ببافیم که هیچ نیازی به پیچیدگی خاصی ندارد و از تنوع رنگی فوق‌العاده زیادی هم برخوردار نیست ولی متاسفانه افرادی را در این صنعت به کار گرفته‌ایم که طرح‌های پیچیده‌ای را به بافنده ارائه می‌دهند و این طرح‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود و این یکی از معضلاتی است که باعث بی‌انگیزه شدن بافنده‌ها می‌شود؛ در حالی که ما می‌توانیم کار را ساده کرده و درآمد و سرعت را افزایش دهیم. برای این کار می‌توانیم فرش‌های زودبازده‌ تولید کنیم که برای بیننده نیز جلوه زیباتری داشته‌ باشد و خاستگاه خیلی از کشورهای اروپایی نیز است.
 
کشورهای میزبان در حوزه صادرات فرش، بیشتر کدام کشورها هستند؟
 
کشور خاصی در این حوزه نیست. اگر ما بتوانیم از طریق ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف، مخصوصاً دولت پشتیبانی شویم، قادر خواهیم بود هزینه تولید را کاهش دهیم، نه اینکه دستمزد بافنده را کم کنیم. در حال حاضر کشورهای چین، هند، پاکستان و افغانستان دقیقاً فرش‌هایی شبیه فرش‌های ما و حتی بهتر از ما می‌بافند، زیرا آن‌ها بافنده و طراحان ما را جذب کرده‌ و حقوق خوبی به آن‌ها پرداخت می‌کنند و ما نیز باید از طرف کسانی که مسئول هستند، حمایت شویم.
 
مقالات دیگر: قالیشویی فرجام
قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 170 تاريخ : سه شنبه 11 خرداد 1400 ساعت: 18:05

صادرات فرش ایران تقریبا صفر است/ هیچ صادراتی به آمریکا نداریم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: میزان صادرات فرش طبق آخرین آماری‌ که داشتم حدود 70 میلیون دلار بود که این میزان برای صادرات فرش ایران تقریبا صفر است.

 

سید رضی میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت صادرات فرش دستباف ایران به کشورهای مختلف از جمله آمریکا اظهار کرد:‌ از آنجا که ما تحریم هستیم، نمی‌توانیم صادرات فرش به آمریکا داشته باشیم بنابراین صادرات به آمریکا صفر است مگر اینکه از طریق کشورهای ثالث و به صورت تغییر مدارک انجام شود.

 

وی افزود: یعنی فرش با هزینه گزافی وارد یک کشور دیگر مانند پاکستان یا ترکیه شود، مدارک آن به صورت غیرقانونی تغییر کند تا بتواند وارد آمریکا شود. از آن جهت که این کار غیرقانونی است آماری هم از آن در دسترس نیست و توسط گروه قلیلی انجام می‌شود و هزینه زیادی هم دارد.

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان ساخت: بعد از روی کار آمدن آقای بایدن نیز در این مورد تغییری ایجاد نشد. وقتی برجام معلق است همه مسائل مربوط به آن نیز معلق است. الان هم مذاکرات در حال انجام است اما به نظر می‌رسد همچنان در بر همان پاشنه سابق بچرخد. البته اتفاقات داخلی هم تاثیر دارند اما در کل به نظر من اتفاق مثبتی در راه نیست.

شاید بخواهید بخوانید: نایت گارد

وی همچنین تصریح کرد: صادرات فرش ایران به سایر کشورها نیز در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. دلایل آن نیز مربوط به وضعیت داخلی کشور و برقراری پیمان سپاری ارزی و قوانین مرتبط با آن و به طور کلی عدم همکاری بانک مرکزی با سیستم صادرات است. با قوانین بانک مرکزی و تغییر مکرر آنها، صادرات در مجموع کاهش پیدا کرد.

 

میری با اشاره به میزان صاردات فرش ایران بیان کرد:‌ میزان صادرات فرش طبق آخرین آماری‌ که داشتم حدود 70 میلیون دلار بود که این میزان برای صادرات فرش ایران تقریبا صفر است.

مقالات دیگر : قالیشویی مینی سیتی

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 145 تاريخ : يکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت: 17:30

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مرکزی خبر داد؛

کشف دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق از کارگاه قالیشویی در اراک

 

اراک- رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مرکزی از کشف ۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) قاچاق از یک کارگاه قالیشویی در شهرستان اراک خبر داد.

 

به گزارش مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس، محمدعقیل سلگی گفت: روز گذشته مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان در تحقیقاتی از نصب و نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) در یک کارگاه قالیشویی در اطراف شهرستان اراک مطلع شده و موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

 

وی ادامه داد: مأموران پس از شناسایی کارگاه مذکور و در بازرسی از آن، موفق به کشف تعداد ۵ دستگاه ماینر قاچاق، فاقد هر گونه مدارک مثبته گمرکی شدند.

بیشتر بخوانید: لمینت بدون تراش

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مرکزی افزود: از سوی کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی استان، ارزش تقریبی این ماینرهای قاچاق، ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: متهم دستگیر شده در این عملیات پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شد.

مقالات دیگر: قالیشویی امامت

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 170 تاريخ : شنبه 8 خرداد 1400 ساعت: 22:54

راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهنده تخصصی فرش در آذربایجان‌شرقی / فعالیت 2 میلیون نفر در حوزه فرش
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مرکز شتاب‌دهنده تخصصی فرش در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود و در این استان تشکیل خانه خلاق فرش در حال بررسی و آماده‌سازی است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرحناز رافع در کارگروه فرش آذربایجان‌شرقی اولویت نخست این مرکز را رفع موانع و مشکلات پیش روی بافندگان و ذی‌نفعان فرش دستباف برشمرد و  اظهار داشت: با ایجاد شتاب‌دهنده تخصصی فرش دستباف، قصد داریم به بهبود فعالیت‌های R&D ( طراحی و توسعه ) حوزه‌های فرش دستباف کمک کنیم.
 
وی در جلسه پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های قالی که در راستای پیشبرد اهداف قالی با محوریت مطالبات فرش دستباف استان برگزار شد، افزود: پیگیر هستیم ناحیه صنعتی یا شهر صنعتی در آذربایجان‌شرقی ایجاد کنیم که در آن صفر تا ۱۰۰ زنجیره ارزش لحاظ شود.
بیشتر بخوانید: قالیشویی مجیدیه
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستباف متعلق به ایران و خاستگاه آن تبریز است، یادآور شد: آمار دقیقی از تولیدکننده‌ها، صادرکنندگان، فروشندگان و کسانی که در حوزه مواد اولیه کار می‌کنند در مرکز ملی فرش وجود دارد اما به دلیل اینکه سامانه جامعی برای این موضوع وجود ندارد، آمارهای ارائه شده توسط دستگاه‌های مختلف متفاوت است.
 
وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌هایی که آماده شده است تا دو ماه دیگر یک سامانه قابل اتکا برای شناسایی فعالان حوزه فرش ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.
 
رافع تصریح کرد: هم اکنون ۲ میلیون نفر در حوزه فرش فعال هستند که از این تعداد یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارای شناسنامه، ۸۰۰ هزار نفر به عنوان شغل مکمل و ۱۹۱ هزار نفر در ۳۰ صنعت جانبی آن اعم از رنگرزی، رفوگری و قالیشویی مشغول به فعالیت هستند.
 
وی افزود: از این تعداد ۲۶۱ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند همچنین ۴۰۰ هزار نفر به بیمه روستایی معرفی شده‌اند و کارت عشایری برای آنان صادر خواهد شد.
 
رافع متذکر شد: با توجه به مصوبه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، دولت مکلف شده است تا قالیبافان را بیمه کند.
 
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به حمایت‌های دولت از طریق ارائه تسهیلات کم‌بهره به فعالان این حوزه، بیان داشت: متاسفانه با توجه به اینکه ۱۰ درصد از تسهیلات کارا متعلق به قالیبافان است ولی فقط یک درصد از قالیبافان و تولیدکننده‌ها از تسهیلات استفاده کرده‌اند.
 
وی همچنین بااشاره به اینکه نوع بافت و طرح فرش در آذربایجان‌شرقی منطبق با سلیقه جهانی نیست، خاطرنشان کرد: نیاز به بررسی و مطالعه است تا اندازه، نوع، جنس، طرح و رنگ آن مطابق با سلیقه جهانی باشد و سلیقه کشورهای همسایه باید در فرش تبریز مورد توجه قرار بگیرد.
مقالات دیگر: تعمیر دندان مصنوعی
قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 152 تاريخ : دوشنبه 3 خرداد 1400 ساعت: 20:54

معرفی دوزبانه ۱۰۰ میراث ناملموس ایران
شماره جدید کتاب مجله گردشگر مثبت با عنوان «صد گنج عیان نهان در میراث ناملموس ایران» با معرفی ۱۰۰ میراث ناملموس به صورت دو زبانه در ۳۵۰ صفحه منتشر شد.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، در چهارمین شماره گردشگر مثبت با نام فارسی «۱۰۰ گنج عیان نهان از میراث ناملموس ایران» و عنوان انگلیسی «100 selected intangible cultural heritages» شماری از میراث فرهنگی ناملموس ایران در پنج شاخه مصوب میراث ناملموس شامل بیان و سنت‌های شفاهی، هنرهای نمایشی، فعالیت‌های جمعی، آئین‌ها و جشن‌ها، دانش سنتی و اعمال مرتبط با طبیعت و کیهان و سنت‌های مرتبط با صنایع‏ دستی معرفی شده‌اند که عناوین تعدادی از آنان به این شرح هستند: گویش محلی میمه، متل اشتر سفیدشهر (نصرآباد کویر)، چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی، نان لواش، قالیشویی مشهد اردهال، نوروز، آئین جل جلانی، آئین باران خواهی روستای آزران کاشان، آئین جیرجیرونی، موسیقی بخشی‌های خراسان، مهارت تولید گز، دانش پخت قهوه آئینی نوش آباد شهرستان آران و بیدگل، دانش سنتی لنج‌سازی و دریانوردی در خلیج فارس، مهارت سنتی پخت خورشت ماست، عصاری؛ مهارت استحصال دانه‌های روغن، نحوه پخت گاتای ارمنی در جلفای نو، نشان قوس اصفهان، مهارت ساخت نمد سمیرم، گیوه بافی نشلج کاشان، مهارت فرش‌بافی فارس، مهارت فرش‌بافی کاشان و خوشنویسی مکتب میرعماد الحسنی سیفی قزوینی.
 
مراسم رونمایی از این شماره مجله گردشگر مثبت با حضور شهردار اصفهان، طی مراسمی در خانه استاد امیرهوشنگ جزی‌زاده که گالری_موزه مینیاتور مکتب صفوی اصفهان است، انجام شد. چاپ مینیاتورِ چوگان، اثر این هنرمند، بر جلد جدیدترین شماره کتاب‌مجله گردشگر مثبت و مصادف شدن انتشار این مجله با مناسبت سالروز تولد ۸۸ سالگی این هنرمند بهانه این اتفاق بود.
شاید بخواهید بخوانید : دندانپزشکی امیرآباد
 
در این مراسم مهدی تمیزی، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان و مشاور ارشد کتاب مجله گردشگرمثبت، درباره ویژگی آثار این هنرمند مینیاتوریست ایرانی توضیح داد: یکی از ویژگی‌های مهم آثار استاد امیرهوشنگ جزی‌زاده، پیروی او از مینیاتور مکتب صفوی است چنان که قلم‌گیری در آثار او حرف اول را می‌زند و هر جا نیاز باشد، رنگ به آثار افزوده می‌شود. نکته مهم بعدی هم اینکه آثار جزی‎‌زاده به دلیل قوت و دقت موجود در طراحی‌ها، قابلیت تبدیل شدن به مدیاهای مختلف را دارند چنان که حالا فرش‌هایی بر مبنای طراحی‌های او بافته شده‌اند، مقبره صائب با طراحی‌های او کاشیکاری شده و تمام آجرکاری‌ها و کاشیکاری‌های ورودی هتل عباسی هم بر مبنای قلم او خلق شده‌اند. حتی شماری آثار کاربردی مثل میزهای منبت و خاتم وجود دارند که نقوشی به قلم استاد را بر خود دارند.
 
به گفته رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان، از جمله ویژگی‌های قابل توجه آثار امیرهوشنگ جزی‌زاده این است که اکثر آثار، در فرم دایره طراحی شده‌اند و از تخیل فوق‌العاده‌ای برخوردارند تا جایی که برخی از آنان به فضاهای سورئالیستی نزدیک شده‌اند.
 
اولین شماره مجله گردشگر مثبت با عنوان فارسی «دستینه بازدید از ۱۰۰ مقصد گردشگری اصفهان» و عنوان انگلیسی «Handbook on Top 100 tourism destinations in Isfahan» در ۴۸۰ صفحه گلاسه منتشر شد. شماره دوم این مجله با عنوان فارسی «۱۰۰ روایت ناگفته از اصفهان» و عنوان انگلیسی «Top 100 Tales of Isfahan» در ۲۱۵ صفحه به دست مخاطبان علاقمند رسید و سومین شماره نیز با عنوان فارسی «۱۰۰ یادگار ماندگار اصفهان در صنایع دستی و هنرهای سنتی» و عنوان انگلیسی «Top 100 Eteal Memorabilia of Isfahan in craft and folk art» در قالب کتاب مجله ۲۳۰ صفحه‌ای عرضه شد.
مقالات دیگر: قالیشویی فدک
قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 148 تاريخ : يکشنبه 2 خرداد 1400 ساعت: 21:33